Rozpoznaj stres i zacznij sobie z nim radzić

Stres pojawia się wtedy, gdy stoisz w obliczu oczekiwań przewyższających twoje możliwości, do tego napotykasz na ograniczenia i nie możesz liczyć na wsparcie w trudnej sytuacji. Stres wprowadza organizm w stan pełnej gotowości do walki lub ucieczki. W wyniku rozwoju cywilizacji rozładowanie napięcia bezpośrednio po zetknięciu z sytuacją stresową, często jest niemożliwe.

4 rodzaje stresu i wskazówki, jak sobie z nim radzić

Stres sytuacyjny

Dotyczy teraźniejszości, może być wywołany czyjąś agresywną postawą, której w ogóle się nie spodziewasz. Dusisz w sobie chęć podjęcia walki, by nie zepsuć stosunków z podwładnym lub kimś z rodziny. W takiej sytuacji mów o swoich potrzebach, uczuciach i wyznaczaj granice, możesz też powiedzieć, że jesteś zaabsorbowana innymi sprawami i wrócisz do tej rozmowy w innym terminie. Po konfrontacji nabieraj głęboko powietrza, połóż rękę na brzuchu, obserwuj, jak unosi się z każdym wdechem i opada z wydechem.

Stres z przeszłości

To wydarzenia i traumy z przeszłości, nad którymi nie potrafisz przejść do porządku dziennego, np. bagatelizując problem, łudząc się, że sam się rozwiąże, a w rzeczywistości nie obejdzie się bez terapii. Trudne dzieciństwo w rodzinie dysfunkcyjnej należy przeżyć jeszcze raz z perspektywy dorosłego, pod okiem terapeuty. Dopiero wtedy przyjdzie akceptacja przeszłości.

herbata w filiżance

Stres przewidywalny

To stres, który pojawia się na samą myśl o wyzwaniu, np. podróży na urlop lub prowadzeniu szkolenia przed sporą audiencją. Aby poradzić sobie z tym stresem, postaraj się jak najlepiej zaplanować nadchodzące wyzwanie.

Stres chroniczny

To stres przewlekły, gdy doświadczasz napiętej sytuacji w domu lub w pracy, pojawiający się na skutek przewlekłej choroby, z którą musisz się oswoić. Przy tym rodzaju stresu ważne jest stawianie przed sobą realnych wyzwań, myślenie o tym, co tu i teraz, duma nawet z tego, że udało się zaparzyć herbatę. Skorzystaj z wsparcia psychologa i życzliwych osób, jeśli jesteś narażony na stres chroniczny.

W każdym z tych przypadków ulgę przyniesie słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Stres nie musi być destrukcyjny, gdybyśmy w ogóle go nie odczuwali, trudno byłoby zmobilizować się do pracy i wypełniać obowiązki.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.