Osteoporoza – jak się przed nią chronić?

Osteoporoza to bardzo groźna choroba, która może zaatakować każdego. Największe zagrożenie stanowi jednak szczególnie dla kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Nie łatwo wykryć ją we wczesnym stadium. Schorzenie to bowiem bardzo długo przebiega bezboleśnie, nie objawiając się w sposób widoczny. Z tego powodu ważne jest, aby zawczasu zadbać o ochronę przed tą chorobą i uniknąć w przyszłości przykrych konsekwencji. Na czym zatem powinna polegać właściwa profilaktyka osteoporozy?

Osteoporoza a dieta i aktywność fizyczna

Właściwa dieta bogata w wapń i witaminę D3 jest podstawą zdrowych i silnych kości. Dzienną zalecaną dawką wapnia dla dorosłego człowieka jest 1000 miligramów, natomiast dobową ilością witaminy D3 powinno być od 800 do 2000 IU. Co zatem warto jeść, aby dostarczyć organizmowi potrzebnych mu składników? Ważne jest spożywanie mleka i jego przetworów, owoców, roślin strączkowych i warzyw, ryb morskich, orzechów, migdałów, nasion i kasz, przetworów zbożowych oraz oliwy, oleju lnianego i rzepakowego. W przypadku niedoborów można mieć także na względzie uzupełnianie ich preparatami wapniowymi, dostępnymi w aptekach. Profilaktyka osteoporozy powinna się również opierać na aktywności fizycznej. Badania dowodzą, że ćwiczenia fizyczne zwiększają masę kostną w miejscach szczególnie obciążanych. Aktywność ruchowa – dostosowana do wieku i stanu zdrowia – ma też istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka złamań.

Dla zdrowych kości niezbędny jest wapń

Dla zdrowych kości niezbędny jest wapń (Źródło: ktomalek.pl)

Osteoporoza a masa ciała i nałogi

Zwykło się wiele mówić o negatywnym wpływie nadwagi i otyłości na stan zdrowia. Należy jednak pamiętać, że również niedowaga może być niebezpieczna. W przypadku osteoporozy, ryzyko wystąpienia choroby zwiększa właśnie niedowaga. Badania wskazują, że u kobiet z niedowagą, osteoporoza występuje częściej niż u kobiet otyłych. Warto zatem pilnować, by nasze BMI było w normie. To pomoże zachować nam zdrowe kości. Są również inne czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby i których warto się wystrzegać. Należą do nich takie używki jak: papierosy oraz zbyt duże ilości alkoholu. Niekorzystny wpływ na kości mają również produkty zwiększające wydalanie wapnia z moczem, w tym: sól, kawa, herbata, cola czy też nadmiar białka zwierzęcego oraz fosforanów w diecie.

Palenie papierosów sprzyja osteoporozie

Palenie papierosów sprzyja osteoporozie (Źródło: przychodnia-jawor.pl)

Osteoporoza to groźna choroba, przed którą warto zabezpieczyć się już teraz. Aby dowiedzieć się więcej o tym schorzeniu oraz walce z nim, koniecznie odwiedźmy strony: http://calperos.pl/profilaktyka oraz http://loging.com.pl/lam-sie-czyli-profilaktyka-osteoporozy/.

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.