Odporność – jak o nią dbać?

Kiedy na zewnątrz mamy do czynienia z chłodem, deszczem, wiatrem i zarazkami, nietrudno o przeziębienie. Dlatego w trakcie jesieni i zimy wiele osób choruje. Organizm ulega wówczas niekorzystnemu wpływowi braku słońca, zmian temperatury oraz mniejszej ilości ruchu na świeżym powietrzu. W tym okresie dobrze jest zatem wzmacniać odporność swojego organizmu. Czym ona w zasadzie jest i jak prawidłowo o nią dbać?

Definicja odporności

Odporność to naturalna siła, drzemiąca w naszym organizmie. Jest on wyposażony w mechanizm, który ma za zadanie zwalczać różnego rodzaju infekcje. Ten mechanizm, chroniący nas przed zagrażającymi antygenami to układ odpornościowy. W jego skład wchodzi: grasica, śledziona, węzły chłonne, migdałki oraz szpik kostny. A zdolność organizmu do przeciwdziałania niekorzystnemu wpływowi wirusów, grzybów i bakterii – wnikających do jego wnętrza – nazywamy właśnie odpornością.  Jeśli tej siły nie ma lub też jest ona bardzo osłabiona, drobnoustroje bez problemu wnikają do organizmu i namnażają się. To z kolei skutkuje kaszlem, katarem, bólami głowy i gorączką. Dlatego to takie ważne, by się uodparniać.

Brak odporności może w konsekwencji skutkować katarem i podwyższoną temperaturą

Brak odporności może w konsekwencji skutkować katarem i podwyższoną temperaturą (Źródło: wyborcza.pl)

Co na odporność?

Co na odporność warto zastosować, by ją wzmocnić? Po pierwsze, aby zapobiec przeziębieniom i wzmocnić układ odpornościowy trzeba się dobrze wysypiać. Gdy wypoczniemy i wyśpimy się, nasz organizm łatwiej poradzi sobie z wirusami i bakteriami.

Wypoczęty organizm lepiej sobie radzi z zarazkami

Wypoczęty organizm lepiej sobie radzi z zarazkami (Źródło: wysypiamsie.pl)

Po drugie, korzystne dla odporności jest regularne spożywanie posiłków, które bogate są w: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, paprykę, cytrusy, porzeczki, truskawki, czosnek i cebulę, miód oraz ziarna i orzechy.

Czosnek wspiera odporność

Czosnek wspiera odporność (Źródło: portal.abczdrowie.pl)

Po trzecie, pozytywny wpływ na nasz układ odpornościowy może wywrzeć sport, niestosowanie używek oraz picie naparów z ziół i roślin, takich jak: jeżówka, żeń-szeń i spirulina.

Aktywność fizyczna wzmacnia organizm

Aktywność fizyczna wzmacnia organizm (Źródło: sportbooker.pl)

Uodparniające działanie mają również kąpiele i inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych: sosnowego, tymiankowego i eukaliptusowego. Możemy także sięgać po wzmacniające preparaty z apteki, na przykład po olej z wątroby rekina.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

O odporność warto zadbać szczególnie w obliczu panowania niesprzyjających warunków atmosferycznych. To ona pomaga nam walczyć z bakteriami, grzybami i wirusami. Wzmocnimy ją dbając o wypoczynek, właściwą dietę i uprawiając sport . Więcej informacji na temat odporności znajdziemy tutaj.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.