Magnez – przyswajalność

Magnez jest organizmowi niezbędny, by procesy życiowe przebiegały prawidłowo. Tymczasem wiele osób cierpi na niedobór tego biopierwiastka. Dlaczego?  Najczęściej tego powodem jest jedzenie żywności wysoko przetworzonej, życie w ciągłym pędzie i stresie. Stężenie magnezu w organizmie zmniejsza się też pod wpływem niektórych chorób, leków i dużego wysiłku fizycznego. Na aptecznych półkach jest wiele preparatów magnezowych, które kuszą cenami lub kolorowymi opakowaniami. Dlatego wśród mnogości różnych propozycji nie jest łatwo wybrać ten odpowiedni. Jaki zatem magnez najlepiej się wchłania? O jakich nawykach warto pamiętać przyjmując preparaty z magnezem?

Magnez – który wybrać?

Ważną cechą preparatów magnezowych jest ich przyswajalność i zdolność wbudowywania do tkanek. Na początku warto wobec tego odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki magnez najlepiej się wchłania? W literaturze naukowej znajduje się bardzo wiele prac badawczych, które porównują przyswajalność określonych form chemicznych magnezu. Z dostępnych danych jasno wynika, iż optymalną formą chemiczną tego biopierwiastka do podawania doustnego jest mleczan, cytrynian i asparaginian magnezu. Są one znacznie lepiej przyswajalne niż tlenek czy węglan. Chcąc wybrać dla siebie odpowiedni preparat magnezowy, dobrze jest zwrócić uwagę na stopień jego absorpcji.

Źródło: twojezdowie-twojwybor.blogspot.com

Najlepiej wchłanialna forma chemiczna magnezu to mleczan, cytrynian i asparaginian (Źródło: twojezdowie-twojwybor.blogspot.com)

Jak przyjmować magnez?

Na wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego wpływa bardzo wiele czynników. Co robić, by zwiększyć jego przyswajalność? Zaleca się, by przyjmować go w trakcie spożywania posiłków. Dlaczego? Znajdujące się w pokarmie białka i tłuszcze nienasycone sprzyjają jego wnikaniu do tkanek. Dla jeszcze większej optymalizacji wchłaniania, a przy tym zminimalizowania wydalania, sole magnezu łączy się z witaminą B6. Bardzo istotny jest natomiast fakt, że powszechnie stosowane leki zmniejszające wydzielanie soków żołądkowych, leki moczopędnę czy hormonalne środki antykoncepcyjne wywierają negatywny wpływ na wchłanianie soli magnezu. W przypadku osób stosujących ranintydynę, famotydynę lub leki z grupy prazoli (między innymi omeprazol i pantoprazol) wskazaną formą magnezu jest wspomniany już mleczan i cytrynian. Dzięki takiej formie podania, obserwuje się bowiem najmniejsze problemy z wchłanianiem magnezu.

Magnez najlepiej jest przyjmować z witaminą B6

Magnez najlepiej jest przyjmować z witaminą B6 (Źródło: vital-formulas.com)

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Jak wynika z przywołanych informacji, wybór preparatu magnezowego nie powinien być przypadkowy. Dobrze jest przy tym dobrać odpowiednią formę chemiczną magnezu, przyjmować go w określony sposób, biorąc pod uwagę interakcje ze stosowanymi na co dzień lekami. Więcej informacji znajdziemy klikając tutaj.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.