Kiedy się nie chce – czyli motywacja na wyczerpaniu

Powiedzenie ,,żeby mi się chciało, tak jak mi się nie chce”, jest często powtarzane bez względu na branże, rodzaj pracy, czy zadania do wykonania. Spadek motywacji, brak energii do działania, przytłoczenie obowiązkami lub wzmożony stres – sprawiają, że nam się nie chce. Nie mamy sił wykonywać nawet takiej pracy, którą do tej pory lubiliśmy. Co na to poradzić?

Motywacja – o co z nią chodzi?

Człowiek zmotywowany to osoba chętna do wykonania konkretnego zadania, która wie po co coś robi, co dzięki temu zyska lub co straci i pielęgnuje w sobie przekonanie, że to co robi jest ważne lub potrzebne. Brak motywacji zazwyczaj przejawia się tym, że odkładamy zadania na później, robimy coś niedokładnie lub powierzchownie, możemy popełniać błędy. Zadanie staje się nam obojętne.

motywacja

Brak zaangażowania może również się pojawiać, wtedy kiedy nie wierzymy, że dana aktywność jest naszym wyborem, a jedynie narzuconym nakazem. Nikt nie lubi przymusu, ciągłego upominania i egzekwowania efektów.

Istnieje motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Ta pierwsza jest bardzo silna, to przekonanie, że to co robimy ma sens i cel, że dane zadanie przybliża nas do większego planu. Zazwyczaj jest bardzo silna, a zadania wykonywane pod wpływem motywacji wewnętrznej są realizowane szybko i sprawnie.

W przypadku motywacji zewnętrznej, mamy zazwyczaj jakąś nagrodę lub karę. Przy czym nagroda motywuje bardziej np. pieniądze, wyjazdy służbowe, premia, poznanie nowych ludzi, dostanie określonego zlecenia, awans. Dla jednych nagroda będzie bardzo ważna, nie będą pytać po co coś  robią i czemu to służy, do czasu, aż uzyskują nagrody, jednak wielu osobom to nie wystarcza.

Samodyscyplina, czyli wyjście naprzeciw motywacji

Pracując w domu bardzo często jedyną rzeczą jaka nas trzyma w ryzach są terminy, to one warunkują naszą pracę i skuteczność. Co by było, gdyby ich zabrakło? Pomyślałeś, że sam możesz określać swoje terminy, czas w jakim zrobisz daną rzecz? Dzięki temu, będzie Ci łatwiej odhaczać zadania z listy.

motywacja

Plan dnia i określenie przedziału godzin w jakich zajmujesz się danym zadaniem, określenie czasu na odpoczynek i posiłki, bardzo pomaga realizować konkretne zadania. Wiesz, że jest czas pracy i czas odpoczynku.

W utrzymaniu motywacji i samodyscypliny pomocna jest Technika Pomodoro, czyli ustawienie stopera na 25 minut, po których następuje 5 minut przerwy. Takich interwałów praca – odpoczynek może być np. cztery po których następuje dłuższa 30 minutowa przerwa. Technika pomaga, szczególnie osobom, które nie mogą zebrać się do pracy, a mają całą listę rzeczy do wykonania.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.