Garbus – historia auta dla każdego

Dziś rzadko na drodze spotykamy garbusy. Kiedy przemykają ulicami wraz z charakterystycznym warkotem silnika, większość osób z ciekawością kieruje na nie swój wzrok. Kiedyś jednak widok tego samochodu nie był czymś nadzwyczajnym. Garbus był bowiem najliczniej i najdłużej produkowanym samochodem w historii motoryzacji. Jak przedstawiały się początki produkcji Volkswagena Beetle i w jaki sposób zniknął on w końcu z taśm produkcyjnych?

Garbus – początki produkcji

Garbus na taśmach produkcyjnych

Garbus na taśmach produkcyjnych (Źródło: auto-swiat.pl)

W latach 30 Ferdinand Porsche chciał opracować projekt samochodu dla każdego. Z czasem pojawił się pierwszy prototyp takiego auta. Ferdinand Porsche – wraz z doświadczonymi inżynierami –  wybudował fabrykę i urządzenia produkcyjne. W niej przygotował ostateczną formę samochodu dla każdego. W grudniu 1945 roku rozpoczęła się seryjna produkcja Garbusa. W sierpniu 1947 roku Volkswagena Beetle eksportowano do Holandii, a rok później także do Danii, Luksemburga, Szwecji, Belgii i Szwajcarii. 8 stycznia 1949 roku Garbus drogą morską dotarł do Stanów Zjednoczonych. W tym samym roku  z taśmy produkcyjnej zjechał 50-tysięczny Garbus. Taką wielkość produkcji przypisywało się generalnemu dyrektorowi Volkswagena – Heinrichowi Nordhoffowi, który utrzymywał bardzo serdeczne stosunki z załogą. Sześć lat później zakład w Wolfsburgu opuścił milionowy Volkswagen Beetle, a w roku 1967 – dziesięciomilionowy. W międzyczasie w Niemczech działało już pięć zakładów. Obok Wolfsburga były to zakłady w: Hanower, Kassel, Braunschweig i Emden. W 1972 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 15 007 034 numer tego modelu samochodu. Tym samym przekroczono dotychczasową rekordową wielkość produkcji Forda model T.  i Volkswagen został „mistrzem świata”.

Początek końca

W 1978 roku zakończono produkcję Garbusa w Niemczech

W 1978 roku zakończono produkcję Garbusa w Niemczech (Źródło: motonauczyciel.pl)

Mimo odniesionego w 1972 roku sukcesu produkcyjnego, widać już było koniec monokultury Garbusa, która decydowała do tej pory o programie modeli przedsiębiorstwa. W 1974 roku ostatni garbus zjechał z taśmy produkcyjnej w Wolfsburgu, a w 1978 roku – w Emden. Zmontowany wówczas samochód trafił do Muzeum Samochodów w Wolfsburgu. Wielki popyt w Europie na ten model auta był zaspakajany Garbusami z Belgii, a następnie z Meksyku. Pod koniec lat 80-tych Garbus przeżył w Meksyku prawdziwy renesans. W 1989 roku sprzedanych tam zostało około 33 000 aut, a trzy lata później liczba ta prawie potroiła się. W 2003 roku produkcja zaczęła wygasać. Zaprezentowanym w lipcu w meksykańskim Puebla modelem Última Edición zakończył się cały cykl rozwoju, a tym samym motoryzacyjna era Garbusa.

Wolkswagen Beetle święcił niegdyś triumfy na drogach wielu kontynentów. Dziś pozostaje on reliktem przeszłości, którego wyprzedziły nowe wymagania i postęp technologiczny. Niemniej dla milionów kierowców auto to pozostało miłym wspomnieniem pierwszych samochodowych przygód i symbolem pewnej epoki w motoryzacji.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.