Cellulit – jak z nim walczyć?

Cellulit – to przez niego na samą myśl o wyjściu na plażę czujemy dyskomfort. Za rozwój cellulitu – inaczej „pomarańczowej skórki” – odpowiada wiele czynników, a jednym z nich jest nieprawidłowa dieta. Jak wobec tego z nim walczyć? Metodą na jego pokonanie może być wdrożenie odpowiedniego sposobu żywienia. W dzisiejszym artykule zostanie przedstawionych kilka wskazówek, dzięki którym będziemy mogły cieszyć się dużo gładszą skórą.

Picie wody

Cellulit często wynika z nadmiernego gromadzenia się wody w tkance podskórnej. Nie dzieje się tak jednak dlatego, że pijemy jej za dużo. Wręcz przeciwnie! Gdy dostarczamy organizmowi mniejszą ilość wody, niż tego potrzebuje, zaczyna gromadzić ją na zapas między komórkami. Aby nie wywoływać u siebie podobnej sytuacji obronnej, pijmy odpowiednią ilość płynów dziennie. Ile dokładnie? Musimy pić każdego dnia co najmniej dwa litry płynów, z czego ponad połowę tej ilości należy przyswajać w postaci wody.

Walcząc z cellulitem należy odpowiednio nawadniać organizm

Walcząc z cellulitem należy odpowiednio nawadniać organizm (Źródło: newsweek.pl)

Cellulit a waga

Choć „pomarańczowa skórka” dotyczy też szczupłych kobiet, nadmierna masa ciała sprzyja jej rozwojowi. Kiedy zwiększa się masa naszego ciała, zwiększa się też rozmiar adipocytów, czyli komórek odpowiadających za gromadzenie się tłuszczu w tkance podskórnej. Im większe i bardziej wypełnione tłuszczem adipocyty, tym bardziej widoczny staje się cellulit. Dlatego też, jeśli mamy zwiększoną wagę, postarajmy się schudnąć. Nie stosujmy jednak w tym celu żadnych drastycznych form odchudzania, na przykład głodówek. Dlaczego? Rygorystyczne diety mogą pogorszyć stan naszego cellulitu, ponieważ odwadniają organizm i powodują niedobory ważnych składników pokarmowych. To z kolei prowadzi do osłabienia struktury skóry, a w efekcie „pomarańczowa skórka” staje się jeszcze bardziej widoczna.

„Pomarańczowa skórka” a niezdrowa żywność

Niektóre produkty spożywcze mogą nasilać problemy cellulitowe. Jeśli będziemy ich unikać na co dzień, nasza skóra nam za to podziękuje i stanie się gładsza. „Pomarańczowa skórka” stanie się mniej widoczna. Z jakich pokarmów warto zatem zrezygnować? Przede wszystkim należy zacząć od ograniczenia w swoim jadłospisie białego cukru, słodzonych napojów i słodyczy. Rezygnacja ze słodyczy to skuteczna forma walki z cellulitem. To dlatego, że słodycze zawierają tłuszcze trans. Są to przetworzone tłuszcze roślinne, które w składzie produktu często kryją się pod nazwą „częściowo utwardzone oleje roślinne”. Ich nadmierna ilość w organizmie przyczynia się do uszkodzenia naczyń krwionośnych. A im słabsze naczynia, tym gorsze krążenie krwi i dotlenienie komórek skóry. Ponadto, cukier  – obecny w słodyczach i napojach słodzonych – sprzyja nadwadze, pobudza łaknienie, ogranicza przyswajanie niektórych witamin i minerałów, co również przyspiesza rozwój cellulitu.

Aby walczyć z cellulitem dobrze jest też unikać produktów bogatych w sól i benzoesan sodu. Są to między innymi sosy ze słoików czy saszetek, gotowe mieszanki przypraw, żywność typu fast food, słone przekąski, takie jak: krakersy, chipsy, prażynki czy solone orzeszki. Zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie, przez co problemy z cellulitem znacznie się uwydatniają.

Kolejnym krokiem w kwestii właściwego żywienia, jest rezygnacja z potraw smażonych na głębokim oleju. Ryby i kotlety w panierce, frytki i pączki to produkty żywnościowe, do których smażenia używa się  tak zwanej frytury, która zawiera wspomniane już szkodliwe tłuszcze trans.

Kawa a cellulit

A jaki związek z cellulitem ma picie kawy? Kofeina – dobrze znany nam związek pobudzający, obecny w kawie – ma właściwości odwadniające, a jak już zostało powiedziane, słabe nawodnienie organizmu pogarsza”pomarańczową skórkę”. Co więcej, kofeina wypłukuje z organizmu ważne mikroelementy, takie jak: wapń, magnez czy potas. Ich niedobory sprzyjają rozwojowi cellulitu. Jak więc pić kawę, aby przy tym nie narażać się na problemy z gładkością skóry? Na każdą filiżankę kawy, wypijajmy jedną dodatkową szklankę wody mineralnej. Unikajmy też innych napojów bogatych w kofeinę, typu cola lub energy drinki.

Odpowiednie posiłki

W posiłkach, które pomogą w walce z cellulitem, nie może zabraknąć kilku ważnych składników pokarmowych. O czym mowa? Jednym z takich składników jest błonnik pokarmowy. To grupa związków roślinnych, nietrawionych w przewodzie pokarmowym. Dzięki nim jelita sprawnie usuwają resztki pokarmowe, a wraz z nimi toksyczne produkty przemiany materii. A im mniej toksyn w organizmie, tym mniejszy cellulit. Jakie artykuły spożywcze są bogate w błonnik? Z pewnością są to płatki owsiane górskie, kasza gryczana, chleb żytni razowy, nasiona, orzechy, warzywa i owoce.

Błonnik pokarmowy pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu

Błonnik pokarmowy pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu (Źródło: testosterone.pl)

Kolejnym ważnym składnikiem pokarmowym jest wapń. Obniża on intensywność lipogenezy, czyli procesu powstawania tkanki tłuszczowej. Włączajmy zatem do menu mleko i jego przetwory. Codziennie jedzmy jogurt naturalny, kefir i maślankę.

W naszej diecie nie może zabraknąć także żelaza, które bierze udział w transporcie tlenu do każdej komórki ciała, także komórek skóry. Im lepiej dotleniona skóra, tym mniej toksycznych związków się w niej kumuluje. Źródłem żelaza jest między innymi mięso, podroby, orzechy, nasiona, rośliny strączkowe, suszone owoce i zielone warzywa liściaste.

W walce z cellulitem pomoże również witamina C. Bierze ona udział w odbudowie kolagenu, który zapewnia skórze jędrność. Jest w natce pietruszki, czarnych porzeczkach, papryce, kiwi, truskawkach, cytrusach, brukselce, koperku i kapuście.

Ostatnim spośród wymienionych składników pokarmowych – pomocnych w usuwaniu „pomarańczowej skórki” – są tłuszcze omega-3. Odbudowują one ściany komórkowe skóry. Dzięki temu stają się bardziej elastyczne, przepuszczalne i mniej podatne na stany zapalne. Kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 znajdują się w rybach, orzechach włoskich i oleju lnianym.

Aktywność fizyczna w walce z cellulitem

Zbyt mała aktywność wiąże się z osłabieniem mięśni. Im lepiej rozwinięta tkanka mięśniowa, tym bardziej napięta, jędrna i gładka skóra oraz mniejsze tendencje do odkładania się zapasów w komórkach tłuszczowych. Aby zatem cieszyć się gładkim ciałem, bez „pomarańczowej skórki”, warto dużo się ruszać i regularnie uprawiać sporty.

Cellulit to zmora wielu z nas. Aby skutecznie z nim walczyć warto pić dużo wody, zdrowo się odżywiać i dbać o swoją kondycję fizyczną.

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.